„Nemoj da vjernik mrzi vjernicu! Ako mu se nešto od njenog ahlaka – ponašanja ne sviđa – pa svidjeće mu se neka druga osobina!“ (Muslim)
Ovo je ahlak i veličanstvena poruka posljednjeg poslanika Muhammeda s.a.w.s., za kojom smo u nasušnoj potrebi. I ako je Allahov Poslanik s.a.w.s., ovim hadisom spomenuo muža i ženu – značenja hadisa su mnogo šira i obuhvataju čitav naš život i naš odnos i ponašanje prema svakom našem drugu, ortaku, bližnjem…
Svi smo u potrebi za ovakvim ponašanjem i edebom u našim svakodnevnim aktivnostima a prvenstveno u druženju sa našom braćom i sestrama. Kad god naiđemo na grešku od neke osobe, bez obzira o kakvoj greški je riječ, iz domena vjere ili ahlaka ili drugog – ta osoba nam odmah ispadne iz oka, prekrižimo je ili modernim žargonom rečeno „iksiramo“, ali ono što nikako ne smijemo smetnuti sa uma jeste da među ljudima nema savršenih, bez grijeha i mahane, kako je pjesnik rekao
Gdje je taj koji nije pogriješio nikad!?
Gdje je taj koji dobro radi i zbori svakad!?
Sklonost greški i mahani je nešto što je urođeno kod čovjeka i u skladu je sa njegovom prirodom, i ne postoji čovjek koji je bez greške, grijeha ili mahane. Ne griješi samo onaj ko ne radi! Onaj ko radi i trudi se – normalno je da će nekada pogriješiti a nekada omašiti.
“Svaki sin Ademov je griješnik, a najbolji od griješnika su oni koji se često kaju.“ (Tirmizi)
„Kada vi ne bi ste griješili Allah bi vas sve uništio pa bi stvorio nove ljude koji će da griješe – ali koji će oprosta za svoje grijehe da mole, pa bi im Allah praštao!“ (Ahmed)
Šejh Ibnu Usejmin rhm., kaže:
„Nemoj da se vjernik neprijateljski ophodi prema vjernici poput žene npr. – nemoj da joj je neprijatelj i nemoj da je mrzi ako mu se nešto od njenog ponašanja ne svidi. Čovjek mora biti pravedan, i da se prema ljudima ophodi onako kako u potpunosti zaslužuju a pravda je da čovjek vaga između dobrih i loših djela, da procijeni kojih je više i koja su preča – pa da dadne prednost onome čega ima više i jače je i preče – to će biti pravda. Nemoj da vjernik mrzi vjernicu zbog neke njene ružne osobine – ako zamrzi kod nje nešto, biće mu drago nešto drugo. Ako ti je nekada ružno odgovorila, a mnogo više puta je prema tebi bila dobra, jednu noć je bila loša ali je mnogo noćiju bila prema tebi dobra, odgajajući djecu je jedanput bila loša ali je mnogo puta bila dobra itd.. Ako je žena prema tebi bila loša – ne gledaj samo u taj loš postupak u sadašnjosti, već uzmi u obzir i prošlost, a dobro razmisli i o budućnosti pa onda presudi pravedno!
Ovo što je Allahov Poslanik s.a.w.s., naznačio za ženu odnosi se i na sve ostale s kojima imaš neka posla, prijateljstvo i sl.. Ako je neko prema tebi nekada postupio loše nemoj odmah zaboraviti njegovo dobročinstvo koje je činio prema tebi, već usporedi jedno s drugim, pa ako dobročinstvo nadjača loše postupanje onda se prednonst daje dobročinstvu, a ako loše postupanje nadjača dobročinstvo opet sagledaj njegovo stanje pa ako je zaslužan oproštaja – oprosti jer ko oprosti i popravi situaciju nagrada mu je kod Allaha dž.š., a ako osoba nije zaslužna toga da joj se oprosti – namiri ono što je tvoje bez ikakva prijekora ako svoje pravo povratiš, a uvjek gledaj u ono što je širi interes sviju nas.
Ako između čovjeka i druge osobe postoji bračna veza ili prijateljska ili biznis i trgovina i sl., ta veza mora da počiva na pravdi i pravilu – ako ti se ne svidi neka njihova osobina i strana možda će ti se svidjeti neka druga, bolja! Uvijek uspoređuj jedno s drugim, jer se u tome krije pravda koju nam je Allah dž.š., preko Svoga Poslanika Muhammeda s.a.w.s., naredio da je u životima našim ostvarujemo, riječima: “Uistinu Allah naređuje pravdu, dobročinstvo, i da se bližnjima udjeljuje, a zabranjuje razvrat i sve što je odvratno i nasilje; On vas savjetuje kako bi ste pouku primili.” (En-Nahl, 90)“ (Pogledaj: Šerhu Rijadil-Salihin, Ibnu Usejmin rhm.)
Ako mu se nešto od njenog ahlaka – ponašanja,
ne sviđa – pa svidjeće mu se neka druga osobina!
Divnog li edeba i divne li poruke i poduke od našeg Poslanika s.a.w.s., samo još kada bi je praktično sproveli u našim životima, a i nije bez razloga Allahov Poslanik s.a.w.s., naglasio razlog njegova poslanstva: „Poslan sam kako bih usavršio i upotpunio ljepote ponašanja i ahlaka!“
Daa, dobro smo čuli – upotpunjenje ljepote ponašanja i ahlaka!!! Sve lijepe osobine koje su se nalazile među nevjernicima Mekke – islam je potvrdio i unaprijedio i njima pozvao, a ono protivu čega se islam borio tada i bori danas jeste – ružno ponašanje i sve što je negativno, štetno i loše.
Ono što žalosti jeste što imamo onih koji gledaju i vide samo negativnu stranu kod ljudi u svome okruženju… kritika za kritikom, i gaženje za gaženjem… oko mu ne vidi ništa osim tuđih grešaka i mahana, a što se tiče pozitivnih osobina na očima je koprena i zastor, i nikako da ih primjeti!
Svima nam je poznat slučaj čuvenog ashaba Hatiba b. Ebi Belte’a r.a., kada je nevjernicima Mekke pokušao odati strogo čuvanu tajnu poslanikovog s.a.w.s., pohoda na Mekku, koja se držala u strogoj tajnosti kako se kurejšije ne bi spremile za odbranu i borbu… tako da je Hatibov postupak bio čin vele-izdaje!
Omer b. El-Hattab r.a., viknu: „Dozvoli mi da prekinem glavu ovom munafiku!“ – a Poslanik s.a.w.s., i ako je bila u pitanju vojna izdaja, pogleda u ljepšu stranu Hatiba r.a., da je on muhadžir koji je ostavio sve svoje radi hidžre na Allahovom putu, da je učesnik Bedra – bitke koja je odvojila između vjere i nevjere, da je imao određena opravdanja zbog čega je tako postupio – odgovori Omeru r.a.: „Hatib je učesnik Bedra kojima je Allah dž.š., još davno poručio – radite šta hoćete oprošteno vam je!“
Stoga, braćo draga, neka svako od nas gleda u svoga brata, sestru, suprugu, druga, prijatelja, porodicu, komšije, ortake kroz ovaj durbin – pa ako primjetimo kod njih neku lošu osobinu odmah se potrudimo da pogledamo i u neku njihovu pozitivnu osobinu – ako budemo tako postupili primjetićemo da je pozitivna i dobra strana nekog čovjeka uvjek veća od tih njegovih negativnosti.
Imajmo na umu uvijek da dobra osoba ima loših osobina pri sebi i da loša osoba ima dobrih osobina pri sebi, i suprotno ovome je nemoguće, tako da onaj ko sebi priziva bezgriješnost i savršenstvo moramo jednostavno reći da laže! Sve navedeno ne znači da se nećemo međusobno savjetovati, nasihatiti i slično jer je od potpunosti bratstva da savjetujemo jedni druge, da nadograđujemo jedni druge, da pomađemo jedni druge i da volimo drugome ono što volimo nama samima!
Šejh Sa’adi rhm., kaže: „Ovaj hadis daje dvije velike koristi:
Instrukcija kako se ophoditi sa ženom ili bližnjim ili prijateljem ili ortakom u poslu i radnikom, i sa svakim sa kime se na određeni način vežemo. Unaprijed moraš pripremiti sebe na to da su svi ljudi sa mahanama, krnjavostima i osobinama koje nam nisu drage, pa ako naiđeš na nešto od toga usporedi to sa tvojom obavezom čuvanja rodbinskih i prijateljskih veza i nastavka održavanja ljubavi prema ljudima što ćemo ostvariti prisjećajući se njihovih dobrih djela i dobročinstava, kako ličnih tako i opštih. Ovakvo skretanje našeg pogleda sa tuđih loših djela a zagledivanje u njihova dobročinstva i dobra djela – održava prijateljstva i veze, te donosi i upotpunjava rahatluk i mir u našim prsima!
Nestanak briga i nervoze, očuvanje ličnog mira i bistrine, uz istrajavanje na ispunjavanju tuđeg hakka i prava, kako obaveznog tako i pohvalnog, što urađa rahatlukom i mirom kod obije strane. Ko se ne povede za ovom preporukom Allahovog Poslanika s.a.w.s., i postupi suprotno njoj – gledajući samo lošu stranu kod ljudi, praveći se slijepim spram njihovih dobročinstava i dobrih dijela – onda je normalno da će biti u nervozi i tugi, rušeći ljubav i prijateljstvo koje se godinama gradilo između njih. Tada će brojna prava-hukuk, biti zagubljena i pogažena, koja su obijema stranama bila u obavezi da ih ostvaruju i poštuju!“ (Pogledaj: el-Vesa’il el-Mufideh, šejh Sa’adi rhm.)
Okružite se pozitivnim ljudima
Toksične situacije i ljudi najviše utiču na naše stanje uma, a stres je zarazan – što ga je više oko vas, to ćete biti više izloženi i podložni negativnim mislima. S druge strane, brojne su studije pokazale kako je i sreća zarazna! Potrudite se da oko vas uvek budu ljudi koji unose vedrinu, toplinu i pozitivna osjećanja u vaš život.
Od Selefa se prenosi da su rekli: “Ponekada čovjek uradi grijeh koji ga može odvesti u Džennet, a ponekad uradi dobro dijelo koje ga može odvesti u Džehennem!“
Čovjek koji uradi grijeh ili ponavlja jedan te isti grijeh, s vremena na vrijeme počne da osjeća grižnju savjesti, krivicu, poniženje, kajanje, stalno ga njegova duša podsjeća na pogubnost tog grijeha, pa zbog svega toga može da ga ostavi i da se spasi. Dok imamo čovjeka koji radi dobro djelo, međutim svaki put kad to dobro djelo uradi, ono u njegovim očima postane nešto veliko, nakon čega se javlja oholost i činjenje tog dijela postaje u ime popularnosti a ne u ime Allaha dž.š., pa na taj način čovjek upropasti svoja dobra djela i zasluži kaznu.
Prenosi se od Imama Malika, rhm, da je rekao: “Ne gledajte u ljudske grijehe kao da ste vi Gospodar, nego gledajte u svoje grijehe kao da ste obični robovi, smilujte se ljudima u iskušenju, a zahvaljujte Allahu dž.š., na oprostu.“
Tekst priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha
Imam Sultanija džamije, Plav, Sandžak, CG
(Preuzeto)
Kao i prethodne muslimanske države, Osmanlije su pokazivale visok nivo tolerancije i prihvatanja nemuslimanskih zajednica u svoj poredak. Ova pristup baziran je na postojećim isl...
Read moreŽiveći na Zapadu, hidžab je postao snažan pokazatelj identiteta, dok na njega mnogi nemuslimani gledaju kao na politički iskaz. Međutim, važno je reći da je hidžab, na prvom mjestu...
Read moreI pored toga što je stav islama po pitanju ženine uloge u društvu jednostavan i koncizan – u njemu nema ništa neobjašnjivo – ipak se temelji...
Read moreHvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da nas neki ljudi mrze zbog naših prednosti, a ne zbog naših nedostataka. Jusufa, a.s., mrzili su jer je bio l...
Read moreNa temelju vjerodostojnih predaja sačinjene su Poslanikove, s.a.v.s., sobe, koje su bile uz njegovu džamiju. ...
Read more